Apporteren met dino's en andere dingen die nooit gaan gebeuren

4 augustus 2022 - Manhattan, New York, Verenigde Staten

Op m'n dertiende leerde ik de Marvel films kennen door Elisabeth. Sindsdien heb ik Chris Evans geridderd als m'n echtgenoot. Ik hoop nog steeds dat ik hem hier tegenkom, zodat ik hem ook kan vertellen dat ik z'n vrouw ben. Uhm, anyway... sinds toen heb ik alle films gezien waar hij in speelt. Inclusief the Nanny Diaries, waarin de hoofdrolspeelsters favoriete plek in New York het Natural History Museum is en de film daar heel leuk op inspeelt. Sindsdien was dat museum iets wat me super leuk leek om naar toe te gaan. Dat museum én het museum waar Night at the Museum zich afspeelt. Want die films vind ik echt fantastisch. Nou, hoe toevallig: dat is ook het Natural History Museum!! Ongekend.

Dus heb ik dinsdag online een kaartje gekocht voor het museum en ter voorbereiding de films gekeken. Vanochtend liep ik om 10 uur richting het metrostation en toen was het al 32 graden (ja, ik ga weer zeuren over het weer). Dus dat halfuur lopen was pittig. Toen bedacht ik me dat ik wel 2,75 dollar kon besparen door maar één metro te pakken en de rest te wandelen. Kon ja mooi door Central Park en was maar een halfuur. Nou, jeetje, wat een ellende. Het waait daar niet en het was zooooo warm, dat ik op een gegeven moment dacht: laat maar, ik ga wel terug. Maar ja, daar is het ook warm. Uiteindelijk kwam ik totaal bezweet bij het museum aan, waar gelukkig airco was, dus ik werd wel weer droog, maar geur verdrijf je daar niet mee, helaas. Doen we dus niet weer, Joriek.

Het museum heeft vier verdiepingen met ongekend veel informatie, poppen, opgezette dieren geplaatst in hun natuurlijke habitat en tientallen scènes van verschillende culturen. Het is een museum van mens en natuur, door de hele geschiedenis. Op de vierde verdieping werd ik het aller enthousiasts, want daar waren zoooooveel skeletten van dinosaurussen en allerlei andere fossielen van immens grote dieren en ontzettend kleine dieren. Ik vond het echt super cool, zo vet hoeveel er in de grond bewaard is gebleven. In Night at the Museum komen alle dingen in het museum 's avonds tot leven en wil het skelet van de T-rex (Rexy) heel graag apporteren met één van zijn/haar eigen ribben. Dit heb ik hem uiteraard gevraagd, maar er kwam geen reactie. Logisch, want de zon was nog niet onder.

Op de andere verdiepingen zijn veel mensen te zien. In the Nanny Diaries laten ze de verschillende soorten New Yorkers zien, in het echt kiezen ze voor een iets breder beeld. Gebruiken, woningen, kleding, dagelijks leven en rituelen van verscheidene culturen op alle continenten door de geschiedenis heen, worden op verschillende manieren uitgebeeld. Ook de geschiedenis van de natuur en de dieren staan achter glas per continent tentoongesteld. Wat me vooral verbaasde: hoe GROOT al die beesten zijn, niet normaal. En dan niet alleen de olifanten giraffes enzo, maar heb je enig idee hoe groot een waterbuffalo is?????? Nou... groot, dus.

Kortom, echt een fantastisch museum, voor maar 23 dollar (!!!!), dat betaal je hier ook voor een kop koffie, dus oprecht geen geld. Ik heb wat foto's en video's geüpload zodat jullie ook een kleine impressie kunnen krijgen :)

Moiiii.

1. Pa:
    5 augustus 2022
    Prachtig om te zien. Groot gebouw moet dat zijn om alles te herbergen.
    Enne… over dat trouwen spreek ik je nog wel. 🤓
  2. Gerda:
    5 augustus 2022
    Hoi Jorieke, wat schrijf jij ontzettend leuk! Je kunt straks een boek uitbrengen. Ik had trouwens wel verwacht dat je stiekem had overnacht in het museum! Nu weet je nog steeds niet wat zich daar ‘s nachts afspeelt. Ik ben over een uur in Londen. Zit nu in de Eurostar op weg naar de tunnel. Groetjes.
  3. Jorieke:
    5 augustus 2022
    Dankjewel🥰 Ik heb het geprobeerd, maar de beveiliging liet niet met zich sollen. Veel plezier in Londen!!
  4. Elisabeth:
    5 augustus 2022
    Geweldig om te lezen, leuk geschreven meid!

En let me know als je Loki tegen komt hè
  5. Mama:
    5 augustus 2022
    Ik zou zo graag voorgesteld willen worden aan m’n schoonzoon 😊. Liam probeert het gebaar na te doen als hij de poster van Captain America ziet, dus ook hij ziet naar een ontmoeting uit 😂.
    Het willen uitsparen van de kosten van een metrokaartje is een weldoordachte keuze en kan ik zeker toejuichen maar dat lijken mij niet de onkosten waarvoor je een (bijna) ziekenhuis opname moet riskeren. Dan kun je beter een maand onder de brug gaan slapen.
    We gaan het museum zeker bezoeken tijdens onze week in New York al was het alleen maar omdat je het zo leuk beschrijft 😀. Maandag gaat het echte werk beginnen. Ook best weer spannend. See ya. 🥰
  6. Reina:
    6 augustus 2022
    Hey! Super leuk alles te lezen! Geniet heerlijk mee en zie het geheel voor me.
    Mooie tijd daar en tot ziens (ook daar 😉).

Trouwens, voor een paar dollar kun je ook fietsen huren in Central Park, fietsen door de stad is trouwens ook een geheel nieuwe belevenis…
  7. Evelien:
    7 augustus 2022
    Wat schrijf je heerlijk. Ik zie je in de toekomst wel een boek schrijven, samen met je echtgenoot Chris. Chris en Jorieke Evans, bekt wel goed.
    Heel veel succes en plezier de aankomende week met de start van je stage. 💪
  8. Diet:
    7 augustus 2022
    Wat een prachtig museum, zoals je het "vertelt" neem je ons mee terug in de tijd en de film 😄. En nog lekker warm daar🌡️☀️.
  9. Jasmijn:
    Jorieke ❤️ Chris